Tetris
Analiza dzieła sztuki wymaga uwzględnienia zarówno elementów formalnych, jak i kontekstu, w jakim zostało stworzone. Obraz „Tetris” Magdaleny Nowatkowskiej
z cyklu „Granice” przedstawia abstrakcyjną kompozycję,
która na pierwszy rzut oka przypomina kształty pochodzące z popularnej gry
o tej samej nazwie.
Kształty są uporządkowane
i wyizolowane. Nadano im tematyczne granice – zarówno fizyczne,
jak i psychologiczne.
Jasne, geometryczne formy na ciemnym tle dają rysują porządek w nieokreślonej przestrzeni.
Kompozycja wydaje się być zaplanowana, ma się poczucie równowagi, jednak istnieje pewna dynamika spowodowana asymetrią poszczególnych elementów.
A ich odmienność podkreśla różnorodność w jedności, odmienność
w obrębie określonych ram, indywidualność jednostki w np. w grupie.
„Tetris” może być interpretowany jako metafora ludzkiego życia i prób dopasowania się do narzuconych norm, regulacji społecznych lub osobistych oczekiwań. Każdy z elementów może symbolizować różne aspekty osobowości lub życiowe role, które muszą współgrać
z innymi, by utrzymać harmonię.
Lub wręcz przeciwnie…
W kontekście cyklu „Granice”, obraz „Tetris” może być rozważany jako część większej narracji dotyczącej ograniczeń. Tych, które sobie narzucamy sami,
jak i tych, które są nam narzucane. Artystka może badać sposób, w jaki ludzie reagują na fakt ich istnienia, konsekwencje ich przekraczania
i ogólnego przestrzegania.
„Tetris” Magdaleny Nowatkowskiej
jest dziełem, które pobudza do refleksji nad ludzkim doświadczeniem
i jego ograniczeniami. Wykorzystując wizualny język abstrakcyjnej geometrii
do przekazania swojego przesłania, artystka mówi : “Wszystko się ułoży”
Cykl | Granice |
Rok ukończenia | 2024 |
Autor | Magdalena Nowatkowska |
Technika | Akryl na bawełnianym płótnie |
Rozmiar |
54 x 54 x 4 cm / 21.3 x 21.3 x 1.6 (w ramie) 50 x 50 x 2 cm / 19.7 x 19.7 x 0.9 (bez ramy) |
Numer inwentarzowy | G093 |
Dostępność | dostępny |
Cena |