Panowie
„Panowie” Magdaleny Nowatkowskiej to spotkanie formy i pustki. Dwie sylwetki – bez twarzy, bez imion – krzyżują się jak rury w mechanicznym organizmie. Jeden unosi głowę ku górze, drugi spoczywa w poziomie, jakby ich relacja była zapisana w samej geometrii: góra i dół, dominacja i podporządkowanie, obecność i brak.
Czerń w miejscu oczu zmienia spojrzenie w otchłań. Zamiast twarzy – znak, zamiast indywidualności – anonimowość. „Panowie” stają się figurami, znakami statusu, które tracą ludzkie ciepło. Ich cielesność to konstrukcja, prostokąt, linia, krzyżowanie się układów – człowiek sprowadzony do schematu.
Kolory są stonowane, chłodne, a jedyny błysk pomarańczu wygląda jak obcy intruz, jak impuls zakłócający równowagę. W tej prostocie rodzi się napięcie – ironia wobec tytułu. Bo oto „panowie” nie są majestatyczni, lecz rozebrani z powagi, stają się cieniem własnego znaczenia.
To obraz o relacjach i o pustce, o strukturze i jej kruchości. O tym, że hierarchie istnieją nawet wtedy, gdy człowiek znika z obrazu.
Cykl | Granice |
Rok ukończenia | 2025 |
Autor | Magdalena Nowatkowska |
Technika | Akryl na bawełnianym płótnie |
Rozmiar |
74 x 74 x 4 cm / 29.1 x 29.1 x 1.6 (w ramie) 70 x 70 x 2 cm / 27.6 x 27.6.7 x 0.8 (bez ramy) |
Numer inwentarzowy | G176 |
Dostępność | w kolekcji prywatnej |
Proweniencja | Mazowiecki Dom Aukcyjny Warszawa 2025 |
Cena | ![]() |