Panie
Obraz „Panie” Magdaleny Nowatkowskiej można czytać jako kontynuację i dopełnienie wcześniejszego płótna „Panowie”. Oba obrazy są zbudowane z podobnego języka formalnego – uproszczone sylwetki, zgeometryzowane ciała, brak indywidualnych rysów – jednak ich układ i relacje wewnętrzne różnią się zasadniczo.
W „Panach” mieliśmy do czynienia z krzyżowaniem się linii, z hierarchią wpisaną w kompozycję: jedna figura była „wyżej”, druga „niżej”, co sugerowało dominację, podporządkowanie, mechanikę władzy. W „Paniach” artystka odwraca tę logikę. Postaci stoją obok siebie, niemal jak odbicia w lustrze. Ich pionowy układ i symetria nadają obrazowi charakter równowagi, wspólnoty, współistnienia.
Choć twarze pozostają puste, a czarne wstawki w miejscu oczu odbierają indywidualność, pojawia się tutaj inny akcent – relacja zamiast samotności. Widz nie patrzy na jednostkę wyrwaną z kontekstu, lecz na dwie figury, które współtworzą całość. Znika hierarchia, pojawia się echo siostrzeństwa, bliskości albo przynajmniej równego zestawienia.
„Panie” można więc odczytać jako obraz, w którym anonimowość nie oznacza wyłącznie utraty tożsamości, lecz także możliwość bycia częścią większej, symetrycznej konstrukcji. To przeciwieństwo „Panów”, gdzie zmechanizowana struktura prowadziła do rywalizacji i różnicowania pozycji.
W ten sposób oba obrazy, oglądane razem, tworzą dyptyk o relacjach społecznych. „Panowie” – o dominacji i podporządkowaniu, „Panie” – o lustrzanym współistnieniu, które nie usuwa pytań o tożsamość, ale inaczej rozkłada akcenty.
Cykl | Granice |
Rok ukończenia | 2025 |
Autor | Magdalena Nowatkowska |
Technika | Akryl na bawełnianym płótnie |
Rozmiar |
74 x 74 x 4 cm / 29.1 x 29.1 x 1.6 (w ramie) 70 x 70 x 2 cm / 27.6 x 27.6.7 x 0.8 (bez ramy) |
Numer inwentarzowy | G177 |
Dostępność | w kolekcji prywatnej |
Proweniencja | Mazowiecki Dom Aukcyjny Warszawa 2025 |
Cena | ![]() |