Sygnały obecności
“Sygnały obecności”. Na jasnym, białym tle pojawiają się drobne, pionowe znaki w stonowanych barwach – brązowe i w pastelowej zieleni. Cztery z nich tworzą liniowy układ po prawej stronie płótna. Piąty, jakby oddzielony i samotny, znajduje się po lewej stronie. Mimo minimalistycznej formy, obraz niesie ze sobą wyraźne napięcie, ukryte w subtelnych przesunięciach, kolorze i rytmie powtórzeń.
W cyklu „Granice” artystka posługuje się językiem ciszy i symbolu. Każdy znak może być tu reprezentacją człowieka, obecności, głosu lub emocji. Zbliżone do siebie postaci tworzą układ zbiorowości – być może grupy, społeczności, jakiegoś rodzaju wspólnoty. Odstępy między nimi są równe, nie ma tu zbyt bliskich relacji. Każda z form zachowuje swoją tożsamość.
Z lewej strony samotny znak wyłamuje się z rytmu. Oddzielony, wskazuje na wykluczenie, odrębność lub autonomię. Może być też symbolem sprzeciwu wobec grupy, odrzucenia, niezrozumienia – albo świadomego aktu odejścia.
Pozornie prosta forma obrazu, staje się przestrzenią do intensywnej refleksji nad tożsamością i przynależnością Nad samotnością. Wpisuje się w całą serię jako kolejna odsłona intymnego dialogu z widzem – o tym, gdzie zaczyna się „ja”, a gdzie kończy „my”.
Cykl | Granice |
Rok ukończenia | 2025 |
Autor | Magdalena Nowatkowska |
Technika | Akryl na bawełnianym płótnie |
Rozmiar |
24 x 24 x 4 cm / 9.4 x 9.4 x 1.6 (framed) 20 x 20 x 2 cm / 7.9 x 7.9 x 0.8 (without frame) |
Numer inwentarzowy | G153 |
Dostępność | available |
Cena | ![]() |