Piramida sukcesu
Na jednolicie niebieskim tle artystka konstruuje złożoną strukturę przypominającą machinę lub abstrakcyjny system rurociągów, które układają się w formę piramidalną.
Całość tworzy uporządkowaną, acz zawiłą architekturę, przywodzącą na myśl zarówno technologiczną precyzję, jak i emocjonalne napięcie.
Obraz przywodzi na myśl ideę „wspinaczki” – zarówno w sensie fizycznym, jak i symbolicznym.
Poszczególne segmenty są połączone cienkimi liniami, które mogą symbolizować zależności, ograniczenia lub etapy – sugerując, że sukces nie jest jednowymiarowy, ale wynika z wielu warstw i decyzji.
Kolorystyka ograniczona jest do chłodnych odcieni błękitu, co buduje atmosferę dystansu i refleksji. Cieliste elementy mogą wskazywać na zimną kalkulację, systemowość lub wręcz bezosobowość procesu osiągania sukcesu.
Piramida to odwieczny symbol władzy, hierarchii, ale także stabilności. Tutaj jednak forma nie jest monolityczna – jest złożona z „części”, które mogą być odczytane jako metafora fragmentaryczności kariery, sukcesu osobistego czy społecznego.
Rurki i zawory, skomplikowana budowla z uproszczonych postaci, może być metaforą kontroli przepływu – informacji, emocji, decyzji. Sukces w tym ujęciu to nie tylko wspinaczka, ale zarządzanie napięciem i energią.
Tło – jednolite i czyste – podkreśla ideę oderwania od rzeczywistości, skupienia się na samej strukturze, bez kontekstu zewnętrznego. To celowy zabieg pokazujący, że sukces często budowany jest w oderwaniu od emocji, relacji czy tła społecznego.
Obraz wpisuje się w szerszy kontekst serii Granice, która eksploruje temat wewnętrznych i zewnętrznych ograniczeń człowieka – psychicznych, społecznych, strukturalnych. „Piramida sukcesu” zdaje się być komentarzem do kulturowego paradygmatu sukcesu – jego ceny, konstrukcji i tego, jak często jest wynikiem mechanizmów bardziej zautomatyzowanych niż
„Piramida sukcesu” to nie tylko estetyczny układ form geometrycznych, ale również refleksja nad tym, czym jest sukces w nowoczesnym świecie. Czy jest on efektem logicznie zbudowanego systemu, czy może raczej konstruktem wymagającym odcięcia się od emocji i chaosu świata? W tym dziele artystka stawia pytania o granice: jak daleko możemy się posunąć, by wspiąć się na szczyt – i co naprawdę tam znajdziemy.
Cykl | Granice |
Rok ukończenia | 2025 |
Autor | Magdalena Nowatkowska |
Technika | Akryl +olej na płótnie bawełnianym |
Rozmiar |
104 x 104 cm x 4 cm / 40.9 x 40.9 x 1.6 (oprawiony) 100 x 100 x 2 cm / 39.4 x 39.4 x 0.8 (bez ramy) |
Numer inwentarzowy | G144 |
Dostępność | Rezerwacja |
Cena | ![]() |